Feminizm” qadın-kişi ayrı-seçkiliyinə qarşı çıxaraq cinslər arasında iqtisadi, siyasi və ictimai bərabərliyi müdafiə edən bir baxışdır. Əsas məqsədi qadın azadlığı və qadının cəmiyyətdəki yeri haqqında həqiqi bir bərabərliyin yaradılmasıdır.
“Feministlər” isə qadın hüquqları müdafiəçisiləridir (latın sözü olan “femina” “qadın” deməkdir)...
Feminizmdən, qadın hüquqlarından danışan qadınlara bu gün ölkəmizdə nəinki əks cins nümayəndələrinin, elə öz həmcinslərimizin münasibəti də bir mənalı deyil... ”Feminist” deyərkən bir çoxunun ilk olaraq ağlına azad, boşanmış qadın, yaxud öz qanunları ilə yaşayan qadın, “kişi düşməni” gəlir. Təəsüf ki, cəmiyyətdə bu fikrin formalaşmasında son illərdə özünü feminist kimi təqdim edib qadın azadlığı adı altında boşanmanı az qala təbliğ edən qadın yazarların da rolu az deyil.
Etiraf edim ki, bir zamanlar mən özüm də feministləri “kişi düşməni” hesab edənlərdən idim. Üzvü olduğum təşkilat ya partiya daxilində yaradılan qadınlar şurasına qatılmırdım. Səbəb-qadınları onsuz da azad hesab etməm idi. Düşünmürdüm ki, onların hüquqları pozula bilər. Cinslər arasındakı fərqi hələ hiss etmədiyim ilk gənclik illərim idi o zamanlar. Ola bilsin yenə də bu fərqi görməyənlər var. ”Bu gün pilot qadın, ölkə başçısı qadın, hətta hərbçi qadınlar ola bilirsə hansı ayrı-seçkilikdən söz gedir?” - deyə bilərsiz. Haqlısız, XXI əsrdə qadınlar çox sahədə öz sözlərini deyiblər və deyirlər. Amma “hüquq, azadlıq, hörmət” deyərkən ancaq zahiri görüntülərə nəzər salmayaq. Müasir dövrümüzün tələbləri artdığı kimi qadınların istəyi də çoxalır. Nə istəyir axı müasir qadınlar?
“Feminizm” termini ilk dəfə XIX əsrin əvvəllərində filosof Çarlz Furer tərəfindən işlənib. Furer hesab edirdi ki, ictimai inkişaf o zaman mümkün olacaq ki, qadınlara daha çox sərbəstlik verilsin.
Feminizmin üç dalğası, yəni üç mərhələdən ibarət olan çıxışları bir-birindən tələblərinə görə fərqlənirdi.
Feminizmin “Birinci Dalğa”sı –(“Seçki, təhsil və mülkiyyət hüququ” tələbləri)
XIX əsrin sonlarında Avropanın bir çox ölkələrində, Amerika və Avstraliyada feminizmin ilk dalğası, ilk kütləvi qadın çıxışları başladı. Bu çıxışların əsas səbəbi qadınların kişilərlə bərabər hüquqlara sahib olmaq istəyi idi. İlk tələblər nisbətən sadə idi. Qadınlar yalnız eyni iş üçün kişilərlə bərabər əmək haqqı almaq və onların da da universitetə qəbul olub hər işdə çalışa bilməsi hüququnu tələb edirdilər. Sonradan bu tələblərə seçki, və mülkiyyət hüquqları da əlavə edildi. Bu çıxışlar XIX əsrin sonlarınadək bir çox ölkələrə də yayıldı. Həmin çıxışlar nəticəsində qadınlara seçki hüququ Almaniya və Rusiyada 1918-1919-cu illərdə, Fransa və İtaliya kimi başqa ölkələrdəsə İkinci Dünya müharibəsinin sonlarında verilməyə başladı.
Feminizmin birinci dalğasının liderlərindən biri Klara Setkin idi. Onun dövründə qadınların tələbləri artıq istəkdən kəskin tələblərə çevrilmişdi (İş saatlarının azaldılması, sağlamlıq sığortası, işsizliyin aradan qaldırılması və s.).
1929-cu ildə iqtisadi böhran zamanı işsizlik problemi yaranan zaman işdən ilk çıxarılanlar qadınlar oldu. Alman faşizmi dövründə də qadınların ali təhsil almalarına və iş həyatlarına məhdudiyyətlər qoyuldu. İkinci dünya müharibəsi dövründə kişilərin müharibədə olması səbəbindən qadınlar sənayedə də çalışmağa başladılar. Yalnız müharibədən sonra yenidən “qadın və ana olmaq” vəzifəsinə geri döndülər.
Feminizmin “İkinci Dalğa”sı- (“Cinsi ayrı-seçkiliyə son” tələbi)
Başda ABŞ olmaqla Qərbdə 1960-ci illərdə başlayıb, 1970-ci illərin sonuna qədər davam edib.
Feminizmin ikinci dalğasında isə tələblər müxtəlif idi. Və daha çox problemlərə toxunurdu: hüquqi, cinsi, ailə, iş yeri və s. Feministlər ABŞ Konstitusiyasına “Bərabər hüquqlar Dəyişikliyi” əlavə etməyə çox çalışsalar da təəssüf ki, bu, Konqresə qəbul edilmədi. İkinci dalğanın başa çatmasını feministlərin öz aralarında fikir birliyinin olmaması da sürətləndirdi.
Feminizmin “Üçüncü dalğa”sı-(“Qadın şəxsiyyəti” və digər hüquqlar..)
XX əsrin sonları və XXI əsrin əvvəllərində başlayan Üçüncü dalğanın əsas problemi isə - Qadına şəxsiyyət kimi baxılması, ona hörmət edilməsi idi. Tələblər getdikcə artırdı. İrqindən, millətindən, sosial vəziyyətindən asılı olmayaraq bütün qadınların hüquqlarının qorunması bəzilərinə hüquq bərabərliyindən daha çox kişi hüququnu üstələmək kimi göründü. Son illərdə feministlərin etiraz çıxışlarının daha fərqli üsullarda baş verdiyini gördük.Məsələn soyunaraq aksiya keçirən feministlər bunu yenilik, daha cəsarətli bir addım kimi etsələr də bu heç də bir mənalı qarşılanmadı. Üçüncü dalğadan sonra “feminist” deyərkən artıq bu ifadə “kişi düşməni” kimi də qəbul edilməyə başladı.Hətta qatı feministləri homoseksuallarla bərabər tutanlar belə var. Üçüncü dalğa zamanı qadınlar daha çox sahədə sərbəstlik istədiyindən artıq feminizm haqda cəmiyyətdə fərqli fikirlər formalaşmağa başlamışdı. Feminizmi hücum edən, lezbiyan, kişi düşməni, hətta onları siyasətdə bir vasitə kimi qəbul edənlər də vardı.
Avropa feminizmi ilə Şərq ölkələrindəki feminizm çox fərqlənir. Avropada bu anlayış daha böyük məna kəsb edir. Böyük feminist təşkilatları, hətta siyasi partiyaları belə var. Avropalı feminist qadınlar feminizmi artıq həyat tərzinə çeviriblər. Onların özlərinə məxsus yaşayış tərzi var. Məsələn, maddi şeylərdən, əsasən də puldan uzaq həyat sürürlər. Zibillikdə yaşayan feministlərə də rast gəlmək olur. Onlar üçün ərə getmək, uşaq doğmaq qəbul edilmir. Hətta özünü feminist adlandıran bir qadının ailəli olduğunu bilərlərsə, ona münasibət dəyişir, artıq onu öz aralarında görmək istəmirlər. Əlbəttə, bu dərəcədə dərinə getmək də normal deyil. Bu dərəcədə fanatizm də olmaz. Əgər məqsəd qadınların hüququnu qorumaqdırsa o zaman hər insana, eyni zamanda qadına lazım olan xoşbəxt həyatdan könüllü imtina etməyin mənası nədir? Sevməyən qadın nə özünü, nə başqasını xoşbəxt edə bilməz. Onu xoşbəxt edən analıq duyğusudur, sevdiyi kişidir, ailəsidir. Bunlar olmayınca onun nəyinə lazımdır hüquqlar, azadlıq?
Əlsində isə ”feminist” nə ailəsiz qadın, nə də kişi düşməni deyil. O, qadınları daim kişilərdən asılı, istismar olunan bir varlıq kimi görmək istəməyən qadındır...
Feminist - hardasa əzilən, hüququ tapdanan qadın görərkən ona ilk olaraq əl uzadan qadındır...
Feminist -öz hüquqlarını yaxşı bilib bilməyənlərə də bunu öyrədən qadındır...
Ədalətsiz cəmiyyətdə öz yerini tuta bilmək uğrunda mübarizə aparan qadındır feminist..
2011-ci ilin baharında ilk dəfə Duke Universitetində başlayıb Amerikanın bir çox məktəblərində davam edən “Feminizm lazımdırmı?” adlı bir sorğu (daha dəqiq desək bu, bir foto-bloq layihəsi idi) keçirilmişdi.Türkiyədə isə ilk dəfə belə sorğu Sabancı Universitetində başlandı.Sorğuya yalnız qadınlar deyil, əks cins nümayəndələri də qatılmışdılar.Həmin sorğudakı cavablardan diqqətimi daha çox çəkən bir neçə cavabı qeyd edirəm:
Feminizm lazımdır. Çünki...
- öz uşağımı özüm böyütmək istəyirəm.
- o, cinslər arasındakı bərabərliyi təmin edir.
- “Bir xanıma yaraşmır” deyilməsindən yoruldum.
- qadın demək cinsi əşya demək deyildir.
- kişilərin çoxu və hətta bir qism qadınlar qadınların “dibçək çiçəyi” olduğunu düşünür.
- hansı cinsin söylədiyi deyil nə söylədiyi önəmlidir.
- mənimlə bağlı qərarları yalnız mən verə bilərəm...
Şərqdə qadına seçki hüququ verən ilk ölkə olan, dünyada ilk hökmdar qadını ilə tarixə düşən Azərbaycanda, qadın haqlarının tapdanması mümkündürmü?” düşünənlər də ola bilər. Amma biz tarixlə deyil, bu gün kağızlardakı hüquqlarımızla deyil reallıqdan baxarsaq heç də ürək açaçan mənzərə görməyəcəyik. ”Qadın nə istəyir?” sualına kişilər bəzən istehzayla “Qadın özü də bilmir nə istəyir” cavabını verirlər. Amma yanılırlar. Nə istədiyini qadından yaxşı kimsə bilə bilməz.Hələ bu günün qadını ona lazım olanı çox yaxşı bilir. O, özünə qarşı hörmət istəyir. İnam istəyir. Sevgi istəyir...
Gəlin, etiraf edək ki, qadın hüquqlarının pozulmasında biz qadınların da günahı az deyil.Ailə daxilində hər addımbaşı haqları tapdanan qadınlar “Arvadı bu küncdən vurarsan, o biri küncə qaçar”, “Əri arvadı döyər də, sevər də” deyib özlərinə təskinlik verməklə ailəsini guya qorumuş olurlar. Zavallı qadınlar..
Hələ aşağıdakı atalar sözlərində pozulan qadın hüquqlarını demirəm.
"Qızını döyməyən dizini döyər."
"Qızı özbaşına qoysan ya halvaçıya gedər, ya zurnaçıya."
"Qız yükü, duz yükü."
"Qız qarıyar, un çuvalına tay olar."
“Analı qızın özü böyüyər, anasız qızın sözü böyüyər.”
“Anası gəzən ağacı balası budaq-budaq gəzər."
"Ər evi, gor evi."
"Gəlinin ər evindən yalnız meyiti çıxar."
“Ərsiz arvad yüyənsiz at kimidir.”
“Gəlin evin süpürgəsidir.
Atalar sözlərimizdən hər zaman sitat gətirdik, onlara inandıq. Yuxarıda yazılanlar da atalar sözlərimizdən nümunələrdir. Hər zaman inanaraq sitat gətirdiyimiz...
Nəzərə alsaq ki, bu atalar sözlərini yaradanlar əks cinsin nümayəndələri olublar,hardasa onları anlamaq olar. Təəssüf edici hal odur ki, uşaqlıqdan bizim qulaqlarımızda səslənən bu atalar sözlərini biz daha çox ana və nənələrimizdən eşitdik. Bu da o anlama gəlir ki, ana-nənələrimiz, qadınlar özləri könüllü olaraq hüquqlarından imtina edib və bizi də buna alışdırmağa çalışıblar zaman-zaman.
Müasir qadının seçki hüququ da var, müəssisələrdə kişilərdə bərabər işləmək hüququ da.Amma ona ailədə və cəmiyyətdə hörmət yetərincə deyil.
Bu günün qadını sözdə olan bərabərlik deyil, özünə qarşı həqiqi hörmət istəyir.
Özünü sevməyən, özünə hörməti az olan qadının cəmiyyətdə və ailədə yeri hər zaman hamıdan aşağıda olacaq. Azadlığı, haqqı, hörməti tələb etmədiyimiz müddətdə kimsə onu bizə bağışlamayacaq. Özünü hamıdan üstün tutmağa haqqın var Ey qadın. Axı sən anasan. Sevginin özüsən. Başqaları səni qiymətləndirmirsə o qiyməti, hörməti almağa məcbursan. Dövrün tələbi budur artıq. Sənə haqqını bağışlamayacaqlar, onu bəzən zorla əldə etmək lazım gəlir. Hərəkətə gəl, bir addım at. Əvvəl daxilində dəyişdir özünü. Daha inamlı, daha qətiyyətli ol. Sonrakı addım öz özünə gələcək. Yetər ki, özünü sevə biləsən... Tək əldən səs çıxmaz. Amma qadın birliyi olarsa biz istədiklərimizi ala bilərik. Əvvəlcə kiçik çevrəmizdə. Daha sonra cəmiyyətdə öz yerimizi, gücümüzü göstərə bilərik. Yetər ki, birləşməyi bacaraq. Haydı, qadınlar, həmrəy olaq.
Gülşen Yıldız